dilluns, 3 d’octubre del 2011

Si us plau, dibuixa'm un xai o I'm looking for the Funky People


Què se n’ha fet d’en Prince?
O millor dit: Què no se n’ha fet?
Sovint procuro sopar a casa la May i el Marc. Són amics, és clar, i per tant estic encantat de veurel’s, però els podria veure en moltes altres situacions (i els veig) i així i tot, sovint procuro sopar a casa la May i el Marc. S’hi menja bé, però sobretot, aprecio especialment les sobretaules. En una d’aquestes em van animar a iniciar aquest bloc i en una altra d’aquestes, l’altre dia, ens vem retar amb la May a escriure, ella al seu bloc i jo al meu, sobre el tema que estavem tocant en aquell moment.
Què se n’ha fet d’en Prince?
El primer que em ve al cap a l’hora d’escriure sobre això, és que per mi en Prince és una de les figures musicals més importants del segle XX: Miles Davis afirmava literalment això i, ni més ni menys que David Bowie, es va rendir al seu talent afirmant que els 80 pertanyien a Prince. Per tant, ho és per mi i ho és per a algunes de les altres figures musicals més importants del segle XX.
Segur que hi ha algú molt més ben informat que jo que em sabria dir que fa en aquest moment o que és l’últim que va fer. Jo mateix podria haver-me documentat avans de ficar-me en aquet tema, però no he volgut. Bàsicament perquè és indubtable que faci el que faci, si és que fa alguna cosa, no està en escena. Ni comercial, ni alternativa. Ha passat de ser un dels músics més complerts i creatius a no sentirse’n parlar.
No estem parlant d’algú que enllacés dos o tres discs d’èxit i que això li permetés estar en escena a les emisores de radio i omplir estadis durants uns anys. Estem parlant d’algú amb formació musical a un nivell molt alt. Li he vist presentar una banda de 8 o 10 músics en mig d’una cançó substituint-los en cada un dels instruments que tocaven perquè es presentéssin ells mateixos, sense parar la canço ni un moment, tocant el saxo, piano, baix, guitarra, i el que faci falta. Estem parlant d’algú que ha recollit la millor esència de diversos géneres musicals com el Funky, el Blues, el Soul, el Jazz o el Rock  i els ha reformulat d’una manera creativa, atrevida i sense complexes.
Que se n’ha fet de Prince?
O millor dit: Què no se n’ha fet?
Grans artistes n’hi ha hagut molts, encara que pocs d’aquesta talla, però a molts els he vist acabar sent la seva pròpia caricatura. I m’ha dolgut. Tornant als d’avans, Davis i Bowie, Miles i David, s’han passat anys traient discs que si, compilen uns mínims molt decents, però eren només l'ombra del que havien arribat a ser. Eren discs que estaven en la franja alta de nivell de les últimes novetats però només eren la manera de guanyar-se la vida d’algú amb talent, sense cap més pretensió. Evidentment estàn disculpats d’entrada perquè l’art és efímer i no se li pot exigir a ningú que dongui un nivell de geni en tot el que fa. En el cas del Bowie durant molts anys, i en el cas del Davis ja no diguem.
Prince ha tret discs així, es cert, però no gaires. I tampoc van tenir massa èxit.
Les coses s’acaben i és trist veure el cadáver que conformen.
L’altre dia, sopant a casa la May i el Marc  especulàvem amb varies hipótesis: Drogues, depressió, sequera creativa… Jo crec que pertany a aquesta nova generació que no fa servir drogues i al mateix temps aprofita el fruit dels que les van fer servir, i això el converteix en un Jimmie Hendrix amb control, entre molts d’altres. A mi m’agrada pensar que Prince ha tingut talent fins i tot per això. Per no mostrar el seu cadáver. Podria omplir estadis només versionant els seus propis temes de fa anys, com fan els Rollings, i tots l’aniriem a veure. I això en el millor dels cassos, perquè també el podriem veure en un estat decadent i reclamant admiració pel que va ser.
Millor així, dient en una sobretaula: Què se n’ha fet d’en Prince?

Per cert… Espaguetis Carbonara i amanida. I, com no, regat amb Bodegas Borraz.

7 comentaris:

  1. Nen, som uns cracks! Con este tipo de reto llenamos dos o tres blogs al día. Está bien que no hayas caído en el recurso google. Como habrás visto en mi post, yo sí lo hice. El señor sigue tocando, y sigue haciéndolo bien, pero no oí nada que llamara mi atención sensitivo-musical en estos momentos. En tu texto se respira un respeto hacia el genio loable, me apunto por lo que hace a Bowie y secundo, hasta donde mi gusto por el artista antes conocido como el artista antes conocido como Prince y que ahora vuelve a ser conocido como Prince, alcanza.
    Seguiremos…

    ResponElimina
  2. Jo tinc un poder. No és conya. Estava llegint els vostres textos sobre el pesao i hortera del Prince (lo d’hortera va per aquella guitarra amb tirabuixons que tenia i lo de pesao per la quantitat de vegades que van posar Purple rain a la ràdio a l’època), pensant què escriure, dons em vaig comprometre a fer-ho en aquell sopar d’espaguetis carbonara, quan a la ràdio va i sona... “I would die 4 U Baby”. Casualitat? JA. Pues eso, que jo tinc poders mentals i que el Prince canta com sincopao i és encara més hortera i més discotequero del que recordava. Estic intentant aixecar la paperera amb el poder de la ment, i crec que s’ha mogut una mica. M’agrada això de proposar temes per comentar als blocs, però aquesta vegada el tema no m’interessa gaire, tot i que em va semblar fascinant que una discogràfica es pogués quedar amb el seu nom, encara que fos l’artístic!! Segons m’han dit, si el Jagger trenca amb la seva discogràfica no podrà obrir la boca més de l’indispensable per alimentar-se durant la resta de la seva vida. Coses dels contractes Aquestes últimes frases no les he escrites jo. Es a dir, si que les he escrit jo, però sense tocar el teclat. I no era exactament el que volia posar; crec que l’inconscient comença a actuar per la seva banda. Estic perdent el control sobre els meus poders. Coses que passen quan estic avorrit.
    Marc

    ResponElimina
  3. Marc, no habíamos quedado en que nada de porros durante el día?

    ResponElimina
  4. Anda! ¿aquí no hay un dedito de esos para poner un "me gusta" al comentario de May? Que anticuados se están quedando los blogs...
    Marc

    ResponElimina
  5. Eso espero May! Que sigamos quiero decir..y así me aprendo como se escribe tu nombre para que no parezca "nunca"en catalán. Ahora mismito lo cambio jejeje.
    Marc, quan parles d'aquesta guitarra hortera suposo que parles de "Blue Angel", i per poders els meus que com tu saps vaig matar a Michael Jackson en una sobretaula a casa teva.

    ResponElimina
  6. Ja, ja, ja...Lo de May me lo puse antes de saber que había lenguas distintas sobre el planeta. Fue la primera palabra que dije: sease, me autonombré. Lo de escribirlo con y creo que salió de una muñeca que se llamaba como yo.

    ResponElimina
  7. Com era aquell nom-símbol que es feia dir en Prince? Potser un crack musical, però estic amb anònim, prou hortera. Felicitats pel blog, espero que tot bé. Com està pirufuruleta (anda q aquest nom per en conill tela també). Una abraçada Jordi

    ResponElimina